Апостол, зачало 140 (1Кор. 8.8—9. 2)

Апостол, зачало 140 (1Кор. 8.8—9. 2):

Їжа ж нас до Бога не зближує: бо коли не їмо, то нічого не тратимо, а коли ми їмо, то не набуваєм нічого. Але стережіться, щоб ця ваша воля не стала якось за спотикання слабим!
Коли бо хто бачить тебе, маючого знання, як ти в ідольській божниці сидиш за столом, чи ж сумління його, бувши слабе, не буде спонукане їсти ідольські жертви? І через знання твоє згине недужий твій брат, що за нього Христос був умер!
Грішачи так проти братів та вражаючи їхнє слабе сумління, ви проти Христа грішите. Ось тому, коли їжа спокушує брата мого, то повік я не їстиму м́яса, щоб не спокусити брата свого! Хіба ж я не вільний? Чи ж я не апостол? Хіба я не бачив Ісуса Христа, Господа нашого? Хіба ви, то не справа моя перед Господом? Коли я не апостол для інших, то для вас я апостол, ви бо печать мого апостольства в Господі.
Тлумачення:
1Кор. 8.8—8.9.  Їжа ж нас до Бога не зближує: бо коли не їмо, то нічого не тратимо, а коли ми їмо, то не набуваєм нічого. Але стережіться, щоб ця ваша воля не стала якось за спотикання слабим!

Тут Апостол звертається до сильних вірою християн. Нема чого їм намагатися їсти ідоложертвенне м’ясо! Якщо вони думають цим стати ближчими до Бога, то помиляються: ми не стаємо кращими від того, що їмо відому їжу, і нічого не втрачаємо, не споживаючи її. А тим часом тут, при куштуванні, є небезпека спокусити немічного брата. – Ваша свобода. Тут натяк на той принцип, якого трималися багато коринфських християн: «все мені можна!» .

1Кор. 8.10—8.13. Коли бо хто бачить тебе, маючого знання, як ти в ідольській божниці сидиш за столом, чи ж сумління його, бувши слабе, не буде спонукане їсти ідольські жертви? І через знання твоє згине недужий твій брат, що за нього Христос був умер! Грішачи так проти братів та вражаючи їхнє слабе сумління, ви проти Христа грішите. Ось тому, коли їжа спокушує брата мого, то повік я не їстиму м́яса, щоб не спокусити брата свого!

Зважаючи на існування таких християн, сильні вірою не повинні свою свободу виявляти надто відкрито. Вони не повинні їсти ідоложертвенне м’ясо в капищі, бо це може змусити немічного вірою також скуштувати цього м’яса, щоб потім, наодинці з самим собою, жорстоко каятися в такому вчинку. Щоб не згрішити проти брата – немічного християнина – і через це – проти Самого Христа, Апостол згоден зовсім відмовитися від смакування м’яса.

1Кор. 9.1—9.2. Хіба ж я не вільний? Чи ж я не апостол? Хіба я не бачив Ісуса Христа, Господа нашого? Хіба ви, то не справа моя перед Господом?

Апостол ще в останніх віршах VIII глави сказав, що для користі братів своїх він готовий на самозречення. Тепер цю думку він розкриває, але попередньо вважає за потрібне вказати, що в нього є від чого зрікатися, що те, від чого добровільно відмовляється, йому належить насправді. – Чи не апостол я? Здається, правильніше буде це питання поставити, згідно з багатьма стародавніми рукописами, на другому місці, а першим – питання: чи не вільний я? Так буде перехід від VIII глави до IX набагато послідовніший. У попередньому розділі він звертався до людей сильним вірою, які пишалися своєю християнською свободою. У цьому розділі він ставить себе в порівнянні з цими людьми і запитує їх, чи вони не визнають, що він цілком володіє такою свободою? Потім він вказує на те, що він дійсно є апостолом Христа. Оскільки при поставленні Апостола на місце Юди було висловлено вимогу, щоб новий Апостол був серед постійних супутників Христа (Дії 1:22), то Павло говорить, що і він бачив Ісуса Христа, звичайно під час подорожі до Дамаску. Це бачення, як відомо, було посвяченням його в апостольську гідність Самим Христом. Апостол при цьому називає Христа нашим Господом для того, щоб позначити Його як Главу Церкви, Який Один має право закликати когось до апостольського служіння (пор. Гал I:1 і Дії I:26). Це перший доказ істинності його апостольства. Але оскільки противники могли назвати зазначене бачення грою уяви, то Апостол Павло вважає за потрібне дати другий доказ свого апостольства: він вказує на заснування ним Церкви в Коринті, яка є його справою. У чому сила цього доказу? Апостол, як він говорить, з’явився в Коринті слабким, беззахисним. Чи міг він сподіватися, що справа його тут матиме успіх? Ні. Проте, справа його виявилася міцною. – Церква в Коринті була заснована і почала процвітати. Хто ж допоміг йому в цьому випадку, як не Христос – Господь, що покликав його? (справа моя – у Господі).

проф. О.П. Лопухін

Просмотров (30)