Апостол, зачало 135 (1 Кор.6.12–20):
Усе мені можна, але мною ніщо володіти не повинно.
А тіло не для розпусти, але для Господа, і Господь для тіла.
Отож, узявши члени Христові, зроблю їх членами розпусниці?
Зовсім ні!
Бо каже: Обидва ви будете тілом одним.
Усякий бо гріх, що його чинить людина, є поза тілом.
А хто чинить розпусту, той грішить проти власного тіла.
Отож прославляйте Бога в тілі своєму та в дусі своєму, що Божі вони!
1 Кор.6.12. Усе мені можна, та не все на пожиток. Усе мені можна, але мною ніщо володіти не повинно.
Апостол, без сумніву, і в Коринті, як в інших місцях, вчив про свободу християнина в речах, що не мають відношення до моралі, які раніше були заборонені в Мойсеєвому законі. Цей вислів «все мені дозволено!» представляє, мабуть, девіз, з яким виступав апостол, і тому закарбувалося в умах коринфян. Але, на жаль, вони почали розширювати цей принцип і інші явища. Тому апостол вважає за потрібне обмежити значення цього принципу. Він може мати місце лише там, де через нього не завдається шкоди людині, яка керується цим принципом. Це перше. По-друге, необхідно відмовитися від застосування цього принципу там, де є небезпека втратити свою свободу і опинитися в поневоленні у будь-якої звички.
1 Кор.6.15. Хіба ви не знаєте, що ваші тіла то члени Христові? Отож, узявши члени Христові, зроблю їх членами розпусниці? Зовсім ні!
Блудодіяння містить у собі два злочини. По-перше, це є зухвале викрадення власності, що належить Христу, і по-друге, – вживання викраденого на недостойну мету (зробити членами блудниці).
Апостолу могли заперечити таке: «вживання тіла християнином на гріх перелюбу не є ще відібранням його у Христа. Хіба це не тимчасове тільки і не зовнішнє зловживання тілом?” На це заперечення Апостол відповідає насамперед посиланням на Св. Письмо, а саме на кн. Бут.2:24. З цього місця видно, що злягання з блудницею або гріх перелюбу не є чимось тимчасовим і зовнішнім, а являє собою справжнє поєднання двох осіб в одне тіло. Щоправда, у книзі Буття йдеться про шлюбне статеве поєднання чоловіка і жінки, які у шлюбі стають одним тілом, згідно з Божественним визначенням. Але, все-таки, ця характерна риса шлюбного з’єднання, з його природного боку, як з’єднання в одну плоть, могла б бути перенесена і на незаконне, любодійне поєднання чоловіка з блудницею, так як і останнє також засноване на вкладеному від Бога в людину статевому інстинкт. «Можливо – як би каже Апостол – любодеї і не хочуть входити з блудницею в таке тісне поєднання, але вони входять у таке, тому що сила Божественного визначення діє і там, де не бажають його застосування: статеве спілкування веде людей до найтіснішого спілкування природи і робить із двох тіл – одне». − А чому подібне спілкування морально неможливе для християнина, на це, на думку Апостола, є така відповідь: християнин при цьому вступає в область, яка знаходиться поза царством Божим. Хто з’єднується з блудницею, той відчужує своє тіло від підпорядкування Христу і ставить його у залежність від протихристиянської сили. Апостол, втім, не робить такого висновку сам, бо справа і так була зрозуміла. Натомість він каже, що той, хто з’єднується з Господом, є один дух . З’єднання з Господом, тобто з Христом, Апостол позначає тим самим терміном, яким і злягання з блудницею: це не що інше, як тісне, душу і тіло обіймальне, спілкування між віруючим і Христом. Це з’єднання за своєю суттю духовного характеру, оскільки сила, яка засвоює тіло і душу християнина Христа, є Дух, який є у Христі джерелом нового прославленого життя у прославленому тілі. Апостол свідомо, очевидно, не обмежується вказівкою те що, що християнин входить у тісне єднання з Христом, а додає: є один дух. Він хоче сказати цим, що перелюбу тому повинен уникати християнин, що воно є лише грубочутливим, тілесним поєднанням, не досягає того морального характеру, якого досягає шлюбне статеве спілкування, що стає поступово і спілкуванням духовним. А віруючий у Христа є храмом Духа і тому не може бути, так би мовити, храмом плоті. І так, робить висновок Апостол, бігайте розпусти!
Щоб ще більше навіяти огиду до гріха перелюбу, Апостол каже, що всякий інший гріх знаходиться поза тілом, а блудник грішить саме проти власного тіла. Він надає, таким чином, особливої важливості гріху перелюбу. Але в якому сенсі слід розуміти його слова щодо ставлення гріхів до тіла? Одні тлумачі кажуть, що Апостол цим натякає те що, що гріх перелюбу не як інші гріхи, а надзвичайно виснажує тіло людини. Але з таким розумінням погодитись не можна, тому що ту ж дію виявляє на тіло людини і пияцтво. Інші (Годе) розрізняють у людині два тіла: зовнішнє, що постійно змінюється у своєму складі, і внутрішнє, вічне, яке власне і має бути воскресене для майбутнього життя: останнє і розуміє тут Апостол… Однак ніде немає підстав для такого розрізнення. І чому пияцтво, наприклад, не може так шкідливо відгукнутися і на цьому внутрішньому тілі, як розпуста? Простіше буде передати думку апостола так. Блуд є такий страшний гріх, який на відміну від інших гріхів, шкодить саме людському тілу тим, що ставить його під владу гріховної сили, що діє у позбавленій будь-якої стриманості чуттєвої пристрасті, – ставить саме через органічне поєднання з представницею цієї гріховної сили – блудницею. Можна, мабуть, додати до цього, що ніякий інший гріх, виключаючи розпусту, не викликає прямої потреби тіла: тіло, наприклад, не вимагає неодмінно для задоволення спраги вина – воно чудово може підтримуватися і водою; тобто пияцтво є зовсім не результатом дії тілесної потреби. Тим часом блудне статеве спілкування корениться у природній потребі, що лежить у людському тілі.
Апостол дивується, чи коринтяни забули про те високе призначення, яке має їхнє тіло? Справді, блудник забирає у свого тіла честь бути храмом Святого Духа! Цей гріх тим непробачніше, що й тіло вже більше не належить людині самій по собі: воно куплено за відому (дорогу) ціну (принесення в жертву Сина Божого). Тому ми маємо у своєму тілі віддати славу його володарю – Богу – славу, яка полягає у гідному і святому вживанні відданого нам у користування цього дару Божого. «Ти не маєш влади над плоттю для задоволення порочних побажань, а маєш цю владу тільки для виконання Божих заповідей» (Іоанн Злат.).
Просмотров (11)